Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rookmachine + brandalarm = ????

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rookmachine + brandalarm = ????

Beste mensen ik heb een rookmachine uitgeleend, maar aan het plafond (7 meter hoog) hangt een rookmelder, het is een vrij grote zaal (ongeveer een voetbalveld). Maar gaat deze af als ik de rookmachine rook laat produceren?
    heb de EuroLite N-19 even snel gekocht want mijn Martin Magnum 1800 kan daar niet meer bij in verband met het tekort aan stroom!

mvg, Gijs Rasing

Het moet geen enkel probleem zijn want echte rook zitten verbranden deeltjes in en een rookmachine is natuurlijk echt gemaakt om rook te produceeren en niet om giftige stoffe uit te stoten.
    maar ik heb pas een klein feetje gehad, de ruimte was een kleine woonkamer met enkelen rookmelders en ik heb met mijn martin magnum 650 de hele tent vool ge pomp geen enkel probleem hoor.

Dus: Rookmachine + brandalarm =geen enkel probleem !

Comment

Als ik m'n rookmachine aan doe in m'n garage gaat de rookmelder gewoon af hoor..

Comment

Het ligt aan het type melder... Je hebt hitte melders, optische melders, combinaties ervan en vast nog meer.

Mijn ervaring is:

Het zijn met name de optische melders die geen onderscheid kunnen maken tussen rook uit een rookmachine of van een brand. Deze zullen dus gewoon het brandalarm af laten gaan. (ze kunnen zelfs afgaan van een beetje te enthousiast deo spuiten)

Wat daarna gebeurd verschilt per brandalarm. Sommigen melden het direct door naar de brandweer oid, dan kun je wel een probleem krijgen.

Neem om dit soort dingen uit te sluiten altijd contact op met de congierge/zaalbeheerder, vraag of deze er ervaring mee heeft, wellicht heeft hij zelfs de afdek doppen of kan hij het systeem in test zetten om het te proberen.

Doe je dit niet en komt er een melding bij de brandweer, terecht dan wel onterecht kan de zaalbeheerder hier uiteindelijk een probleem mee krijgen en zal dan geforceerd worden zijn brandalarm te upgraden naar beter/duurder melders.
        Last edited by Kevin S; Thursday-14-07-2011, 09:29.

Comment

Ik heb verschillende discothenken gebouwd en kan je zeggen zelfs daar zitten gewoon optische rookmelders in. Dus die meten met een infra rood straaltje intern of de straal meer dan x verminderd word in kracht. Is dit zo dan taduu taduu alar alarm.

Deze in een discotheek kun je wel extern wat gevoeliger of minder gevoelig afstellen. Daarom zie je ook steeds meer in nieuwe discotheken alleen nog maar een hazer zodat er niet te snel een dikke rook bij de melder kan komen. Doe je een normale hoeveelheid en gewoon voorzichtig met de hoeveelheid rook dan kan het eigenijk bijna altijd best veel hebben. Je moet natuurlijk niet als een halve zool gaan lopen blazen dan gaan ze gegarendeerd af.

Comment

Ik zal het aan de congeirge vragen. Ik weet wel dat de brandmelders afgaan van door de congeirge verbrande koekjes!!

Comment

Ze hebben een Siemens Sinteso systeem!!

Comment

wij hebben op een locatie gedraait waar ook rook melders zitten in de zaal

wat je moet doen in overleg is het volgende je moet met de panteigenaar overleggen of hij naar de centrale wil bellen waar het systeem is op aan gesloten en vervolgens kunnen die hem uit zetten of ze houden der rekening mee en dan kan je gewoon met je rook machine de gewenste effeckten der mee maken

Comment

Siemens Sinteso? Volspuiten die zaal!!

Garantie tegen valse alarmen van Siemens... :P

Comment

Originally posted by renevanh View Post

haha inderdaat !

Comment

Dankjewel!!

Comment

Ik vind het een trikkie boel eigenlijk, heb zelf in een zaal gewerkt. En daar moesten we echt de rookmelders uit zetten. Anders stond geheid de brandweer voor de deur. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat we daar nooit zo blij van worden in een zaal. Want als dr dan echt brand is, merk de rookmelder dat ook niet op. This eigenlijk een stukje uitschakelen van het beveiligingssysteem.

Ik zeg uitzetten..

Comment

het is altijd al trickie geweest tussen rookmelders en rookmachines, nu moet ik wel zeggen dat in de zalen dat ik overal al gewerkt heb nog maar 2 keer!!! een brandalarm heb weten afgaan.

de eerste keer was in een zaal waar ik veel kom en ze net het systeem geinstalleerd hadden, dit was halverwege de avond gecrasht (in de softwarematige zin van het woord) waardoor het systeem op geen enkele manier uitzetbaar was (stroom eraf halen is zinloos, die systemen hebben backup baterijen), uiteindelijk is de sirene gewoon terplaatse gedemonteerd door mijn baas.

de 2de keer was in het scoutslokaal bij mij in het dorp, het hangt er al jaren en wordt telkens voor de activiteit "zonen" uitgezet, heel het lokaal is daarbij verbouwd en wordt vol rook en blacklights gezet waarna er een soort van paintbal met papieren pijltjes wordt gespeeld, hier waren ze het vergeten uitzetten.

verder heb ik nog op geen enkele andere plaats een alarm weten afgaan tijdens de show/fuif.

Comment

Is het tegenwoordig zoveel werk om even voor één avond systeem uit te zetten? Neem het zekere voor het onzekere, en als er echt brand uit breekt kan je zelf sneller alarm slaan dan die brandmelders dat doen.

Comment

In geval van rookalarms met OMS eerst contact zoeken met de beheerder/BHV'er. Nooit zomaar uitschakelen of afplakken (OMS is er voor een reden en wettelijk verplicht in de meeste gevallen). Zone uitschakeling is toegestaan in de meeste regio's onder bepaalde voorwaarden (zoals bijvoorbeeld een beheerder/brandwacht aanwezig in de uitgeschakelde lokatie's). Een OMS melding wil je niet laten afgaan, kan erg veel geld kosten. OMS uitschakelen zonder overleg (met onderandere de centrale) wil je ook niet, kan nog meer problemen veroorzaken).

Rookalarms in kleine locatie's: Overleggen met de beheerder en daarna rookalarm afplakken.

Brandalarm (thermisch): overleggen met de beheerder, geen parren bij in de buurt plaatsen en voor begin testen met rookmachine.

Ga er nooit vanuit dat een rook-/brandalarm afgaat door jouw rook, een melder in een andere ruimte kan ook afgaan.

wat je moet doen in overleg is het volgende je moet met de panteigenaar overleggen of hij naar de centrale wil bellen waar het systeem is op aan gesloten en vervolgens kunnen die hem uit zetten of ze houden der rekening mee en dan kan je gewoon met je rook machine de gewenste effeckten der mee maken
                              OMS meldingen (Openbaar Meld Systeem) zijn wetelijk verplicht voor risicioobjecten, een meldkamer mag (en zal ook nooit) rekening houden met een feestje (ondanks van te voren aangegeven). En de beheerder mag nooit, na afgaan slow-woop ervan uitgaan dat de rook de oorzaak is. Bij echte brand, handmelder (bewuste handeling), twijfel en beheerder nog aan het zoeken blijft de brandweer met toeters en bellen rijden. Nadat de beheerder heeft aangegeven geen brand gevonden te hebben rijd de brandweer verder zonder sirene en mag de slow-woop uit gezet worden. De brandmeld installatie mag niet gereset worden (dit doet de brandweer omdat na reset de oorzaak van de melding niet meer gevonden mag worden en het valse alarm in het logboek te zetten). Alleen na overleg met de centrale mag in uitzonderlijke gevallen de beheerder de brandmeldinstallatie reseten.

Benader het van de andere kant, er breekt daadwerkelijk brand uit en het OMS gaat niet af omdat het is uitgezet. De brand wordt na een tijdje ontdekt en de brandweer wordt gebeld. De tijd die tussen begin brand en brandweer aanwezig zal hoogstwaarschijnlijk te lang zijn om de brand gelijk onder controlle te krijgen. Gevolg is extra financiële schade. De verzekering weet dat er een OMS aanwezig was maar uitstond. Dit leverd extra tijdverlies op die er misschien voor had kunnen zorgen dat de brand onder controlle te brengen was (dat zal altijd gissen blijven, maar daar heeft een verzekering schijt aan).
                              De verzekering zal zich dan toch echt wenden tot de persoon die (onbevoegd) de OMS heeft uitgezet.

Zone uitzetten van OMS is dus mogelijk, maar alleen onder bepaalde voorwaarden. Simpele rook en brandmelder kunnen gewoon afgeplakt worden zolang je de veiligheid maar in je achterhoofd houd.

Let dus zeker bij scholen, bedrijven en kantoren erop dat er geen OMS aanwezig is.

Ook ik heb welleens gehad dat de beheerder naar mij toe kwam met de vraag of de rook wat minder kon, de slow-woop stond al een kwartier te loeien maar in de feestzaal hadden we niks gehoord door het geluidsvolume van de boxen.

Nog een laatse tip, let er ook op dat bepaalde deuren open kunnen gaan tijdens een feest. Hierdoor kan de rook dus ook wegtrekken naar een andere ruimte.

Comment

Working...
                              X