Announcement

Collapse
No announcement yet.

EuroLite CLS-18 een wash???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• EuroLite CLS-18 een wash???

Hallo,

Op de bax pagina over de CLS-18 wordt deze o.a. aangeprezen als wash maar de afstralingshoek die wordt opgegeven is 12 graden. Is het dan wel correct om het een wash te noemen? Op de eurolite product page wordt die term niet gebruikt.

Ter vergelijk, de EuroLite ML-56 QCL PAR heeft een grotere afstralingshoek, nl. 18 graden.

Interpreteer ik de specificaties verkeerd?

Is het bij één of beide produkten mogelijk er een frost filter voor te zetten om een grotere spreiding te behalen?

Bij voorbaat dank aan wie mij wijzer kan maken.

Arjan

Gaat het om puur de afstralingshoek dan zou ik je gelijk geven. Maar we hebben met het invoeren de foto's en het beeldmateriaal nader bekeken en zagen toen dat hij wat meer van een wash weg heeft dan van een spot. Voornamelijk omdat je niet echt een ronde geconcentreerde bundel kunt zien, maar een geleidelijke overgang naar een minder intense lichtbundel.

De ML-56 QL hebben wij ook, die leent zich wat meer voor een frostfilter omdat hij nog een extra filterframe heeft. Bij de CLS-18 zou dat met wat hobbybob werk ook wel mogelijk zijn, maar is iets minder praktisch. :)

Comment

Bedankt voor de uitleg, duidelijk. Maar zou een ML-56 met frost filter een goede wash zijn of is de CSL-18 dan toch geschikter?

Ik kwam ook nog de ShowTex PixelBar 12 tegen. Weliswaar TCL ipv QCL en waarschijnlijk veel minder lichtopbrengst maar zouden twee daarvan er niet beter uitzien als backlight dan één CLS-18 of één ML-56? Budget is helaas een beetje beperkt. Zie alleen dat de PixelBar 12 bij jullie uit het assortiment is?

Wil het ding ook een beetje gebruiken als audience blinder (single flash strobe) voor bepaalde accenten (met in principe al het andere licht uit of meeflashend).

Wat er ook bijkomt, het moet voorlopig gecombineerd worden met onze twee antieke Martin RoboColors (2x 4x 250W halogeen color changers) en onze vier eveneens antieke Martin RoboScans M805 (150W halogeen), hoewel ik overweeg om in plaats daarvan iets betere scanners te huren (4x of 8x JB Winner II) want deze Martins bewegen extreem schokkerig.

Comment

Bedankt voor de uitleg, duidelijk. Maar zou een ML-56 met frost filter een goede wash zijn of is de CSL-18 dan toch geschikter?
        Ligt voornamelijk aan de toepassing, maar zelf neig ik meer naar de CLS-18 als wash vanwege de betere indeling van de modules (rechthoekig) en omdat je er ook direct een barndoor bij krijgt.
        Met slechts een paar units kun je dus al een aardig lichtstraatje maken.

De ML-56 heeft een wat meer 'beam' achtig effect van zichzelf. Ben echter wel benieuwd wat er gebeurt wanneer je er een frostfilter voor plaatst. :) Je levert dan alleen wel een stukje in op je lichtopbrengst.

Ik kwam ook nog de ShowTex PixelBar 12 tegen. Weliswaar TCL ipv QCL en waarschijnlijk veel minder lichtopbrengst
        Zie hem inderdaad op de Highlite website staan, hebben we nog niet in de shop opgenomen maar kunnen we wel gaan leveren. Zal rond de 220 euro verkoop gaan kosten. :)

Hoe de lichtopbrengst is kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar theoretisch gezien is de kleurenmenging en lichtopbrengst van de Eurolites wel beter, omdat je 4 LEDs per module hebt bij QCL en 3 LEDs bij TCL.

QCL = Quad Color LED (rood, groen, blauw, wit) waardoor je ook pastelkleuren zoals roze goed kunt maken.
        TCL = Tri Color LED (rood, groen, blauw), de basis om vrij goede kleurenmenging te krijgen voor kleuren als paars en geel.

maar zouden twee daarvan er niet beter uitzien als backlight dan één CLS-18 of één ML-56?
        Als je hem daarvoor wilt gaan inzetten, een volmondig ja. :) Plus dat je er hele leuke effecten mee kunt maken, zoals met een sunstrip, maar dan nog uitgebreider. Het energieverbruik is echter vele malen minder.

De prijs van dit soort balken heeft naar mijn mening nu echt wel zijn dieptepunt bereikt (positief gezien :)) en dit is ook wel het moment om over te stappen.

Wil het ding ook een beetje gebruiken als audience blinder (single flash strobe) voor bepaalde accenten (met in principe al het andere licht uit of meeflashend).
        Ook dan zou mijn keuze hier al snel op vallen, zeker met meerdere stuks kan je erg veel leuke dingen uithalen. :)

Wil je echt het blinder effect met LED én een goede kleurenmenging, dan hebben we nog de Eurolite Audience Blinder met dezelfde TCL techniek in PAR36 vorm.

Apparaten zoals de Pixelbar en Audience Blinder zijn ook meer effecten voor erbij, waarbij scanners toch al vaak onderdeel uitmaken van je basisverlichting zonder dat je er bij stilstaat. ;) Dus in een climax ga je die wat meer gebruiken, terwijl scanners vaak de hele avond meedraaien om een wat dynamisch effect te creëren.

Comment

Bedankt voor de erg nuttige info.

Originally posted by Rick View Post
          Ligt voornamelijk aan de toepassing, maar zelf neig ik meer naar de CLS-18 als wash vanwege de betere indeling van de modules (rechthoekig) en omdat je er ook direct een barndoor bij krijgt.
          Met slechts een paar units kun je dus al een aardig lichtstraatje maken.

De ML-56 heeft een wat meer 'beam' achtig effect van zichzelf.
          Nog een belangrijk verschil tussen beide: ik dacht eerst dat zowel de CLS-18 als de ML-56 over een mix van 12xRGBW + 6xRGBA QCL modules beschikten maar dat blijkt alleen bij de ML-56 zo te zijn; de CLS-18 heeft gewoon 18xRGBW QCL. Kennelijk heb ik gelezen wat ik wilde lezen :).

De prijs van dit soort balken heeft naar mijn mening nu echt wel zijn dieptepunt bereikt
          Mwah, ik denk dat Moore's Law nog wel een tijd zal blijven opgaan voor halfgeleiders, inclusief LEDs. Maar de prijzen zijn inderdaad inmiddels wel echt leuk aan het worden.

Wil je echt het blinder effect met LED én een goede kleurenmenging, dan hebben we nog de Eurolite Audience Blinder met dezelfde TCL techniek in PAR36 vorm.
          Dan zou ik geloof ik toch eerder voor de KLS-801 of KLS-1001 gaan (omdat die me wat meer algemeen inzetbaar lijken), alleen hebben die nou nog net geen QCL modules. Als ze die nou zouden uitbrengen met een mix van RGBA en RGBW modules zoals bij de ML-56 dan hebben ze echt het perfecte produkt wat mij betreft. Het enige wat nog beter zou zijn is iets met PCL modules (RGBWA in een module). Of iets waarbij de R,G en B componenten een wat breder spectrum hebben, dan heb je die losse W of A misschien helemaal niet meer nodig.

Apparaten zoals de Pixelbar en Audience Blinder zijn ook meer effecten voor erbij
          Dat is precies mijn dilemma. We hebben nu dus 4 scanners (150W halogeen) en die twee RoboColors (4x250W per stuk) maar dat zijn echt spots met een hele smalle lichtbundel. Ik weet dus niet of het verstandig is om nu eerst voor dat soort effecten te gaan of dat ik niet beter eerst een of twee KLS-801's erbij kan doen voor richting het publiek. Als verliching richting het publiek heb ik misschien helemaal geen last van de RGB menging (zonder wit erbij) aangezien het licht voor een groot deel recht in de ogen zal schijnen (eventueel via de haze) dus de CRI doet er dan denk ik niet zo toe.

Denk dat ik toch maar eens langs moet komen om een en ander met mijn eigen ogen te zien.

Hebben jullie wel eens gekeken naar de Puck serie van Blizzard Lighting? Die hebben bijvoorbeeld de Q6W flat LED par met 6x10W RGBW QCL modules. Prijs in dollars is natuurlijk niet 1-2-3 om te rekenen naar een prijs voor Europa maar hij lijkt toch ook vrij betaalbaar (gezien voor US$219). Helaas lijkt er momenteel geen Europese distributeur te zijn. Misschien iets voor jullie?

Comment

Nog een belangrijk verschil tussen beide: ik dacht eerst dat zowel de CLS-18 als de ML-56 over een mix van 12xRGBW + 6xRGBA QCL modules beschikten maar dat blijkt alleen bij de ML-56 zo te zijn; de CLS-18 heeft gewoon 18xRGBW QCL. Kennelijk heb ik gelezen wat ik wilde lezen .
            Daar is de ML-56 inderdaad uniek in, omdat je nu ook de warmere kleuren probleemloos kunt maken. Wel zou ik hem dan eerder inzetten als front dan als tegenlicht, maar je hebt wel een erg breed kleurenspectrum tot je beschikking. Maar, het is dan ook meer een armatuur voor theatergebruik en podia. :)

Dan zou ik geloof ik toch eerder voor de KLS-801 of KLS-1001 gaan (omdat die me wat meer algemeen inzetbaar lijken), alleen hebben die nou nog net geen QCL modules. Als ze die nou zouden uitbrengen met een mix van RGBA en RGBW modules zoals bij de ML-56 dan hebben ze echt het perfecte produkt wat mij betreft. Het enige wat nog beter zou zijn is iets met PCL modules (RGBWA in een module). Of iets waarbij de R,G en B componenten een wat breder spectrum hebben, dan heb je die losse W of A misschien helemaal niet meer nodig.
            Dat er nog iets als een PCL-module komt, daar durf ik wel een kratje bier op te zetten. :mrgreen: Nu de lichtopbrengst van LED prima in orde is gaat men meer kijken naar de kleurenmenging, wat erg positief is. TCL was eerst redelijk onbetaalbaar, maar wordt nu steeds betaalbaarder. Wel denk ik dat er eerst een tussenstop wordt gemaakt met de QCL-techniek, wat producttechnisch ook wel slim is. Zo wordt een geleidelijke overgang gecreëerd.

De overtuiging voor TCL-techniek in plaats van losse LEDs is nu redelijk goed aan het lukken, ditzelfde moet straks ook weer gaan gebeuren voor QCL en PCL.

Wel vermoed ik een bepaalde scheiding tussen vast podiumgebruik en mobiel/vast disco-gebruik. Immers, voor die laatste voldoet TCL prima zonder dat je kleurschaduwen krijgt en kun je aardig wat mooie kleuren maken. De meerwaarde van QCL of PCL zal voor een uitbater niet snel opwegen tegen de hogere kosten. ;)

Dat is precies mijn dilemma. We hebben nu dus 4 scanners (150W halogeen) en die twee RoboColors (4x250W per stuk) maar dat zijn echt spots met een hele smalle lichtbundel. Ik weet dus niet of het verstandig is om nu eerst voor dat soort effecten te gaan of dat ik niet beter eerst een of twee KLS-801's erbij kan doen voor richting het publiek. Als verliching richting het publiek heb ik misschien helemaal geen last van de RGB menging (zonder wit erbij) aangezien het licht voor een groot deel recht in de ogen zal schijnen (eventueel via de haze) dus de CRI doet er dan denk ik niet zo toe.
            Afstraling van de KLS-801 of KLS-1001 is inderdaad niet zo'n strakke bundel als een Robocolor, waardoor je een meer geleidelijke overgang in je bundel hebt. Kleurenmenging is echter wel meer dan prima, zeker voor mobiel gebruik. Kleuren als geel en paars komen erg goed uit vind ik zelf, zeker als je richting de spot kijkt, maar ook mid-air net na de spot als je vanaf de zijkant kijkt (waar je bij normale LED parcans vaak net buiten het armatuur nog een chemische kleuren-mengelmoes ziet).

KLS-801 hangt sowieso in de showroom naast de KLS-401, dus het verschil kun je dan duidelijk zien. :)

Hebben jullie wel eens gekeken naar de Puck serie van Blizzard Lighting? Die hebben bijvoorbeeld de Q6W flat LED par met 6x10W RGBW QCL modules. Prijs in dollars is natuurlijk niet 1-2-3 om te rekenen naar een prijs voor Europa maar hij lijkt toch ook vrij betaalbaar (gezien voor US$219). Helaas lijkt er momenteel geen Europese distributeur te zijn. Misschien iets voor jullie?
            Kan interessant zijn, maar misschien eerder voor de nieuwe showroom. Dan kun je meerdere armaturen naast elkaar zetten om beter de verschillen te kunnen tonen. :) De kale US-prijs zou vermoedelijk de europrijs zijn, valt op zich mee voor een vrij nieuwe techniek.

Comment

Wel vermoed ik een bepaalde scheiding tussen vast podiumgebruik en mobiel/vast disco-gebruik. Immers, voor die laatste voldoet TCL prima zonder dat je kleurschaduwen krijgt en kun je aardig wat mooie kleuren maken. De meerwaarde van QCL of PCL zal voor een uitbater niet snel opwegen tegen de hogere kosten. ;)
              Datzelfde werd vroeger gezegd van 24 bit 'true-color' grafische kaarten voor PC's: zou alleen iets voor grafische professionals zijn waar de doorsnee gebruiker geen behoefte aan zou hebben. Nu is iedere grafische kaart/chip 32 bit (RGB+transparency). Als ze de techniek eenmaal goed onder de knie hebben qua massaproduktie is er op gegeven moment voor de fabrikant nauwelijks nog een reden om nog TCL modules te maken, het wordt dan simpeler en goedkoper om alles in QCL en uiteindelijk in PCL techniek te maken. Over een paar jaar is het misschien al zover, let op mijn woorden ;)

Afstraling van de KLS-801 of KLS-1001 is inderdaad niet zo'n strakke bundel als een Robocolor, waardoor je een meer geleidelijke overgang in je bundel hebt. Kleurenmenging is echter wel meer dan prima, zeker voor mobiel gebruik. Kleuren als geel en paars komen erg goed uit vind ik zelf, zeker als je richting de spot kijkt, maar ook mid-air net na de spot als je vanaf de zijkant kijkt (waar je bij normale LED parcans vaak net buiten het armatuur nog een chemische kleuren-mengelmoes ziet).
              Die KLS-1001 gaat er steeds interessanter uitzien. Hoe lang duurt die actie nog?

En over diezelfde KLS-1001: hoe ziet die eruit op video en hoe vloeiend gaat het dimmen, vooral in de donkere regionen? De video's op YouTube laten geen langzame fades van of naar zwart zien. Ik wil er vooral ook via DMX langzame kleurveranderingen en fades mee doen (naast de accentflashes).
              Last edited by LiveCommander; Monday-25-07-2011, 15:49. Reason: typefout

Comment

Die KLS-1001 gaat er steeds interessanter uitzien. Hoe lang duurt die actie nog?
                Zit niet echt een bepaalde periode aan vast. ;)

En over diezelfde KLS-1001: hoe ziet die eruit op video en hoe vloeiend gaat het dimmen, vooral in de donkere regionen? De video's op YouTube laten geen langzame fades van of naar zwart zien. Ik wil er vooral ook via DMX langzame kleurveranderingen en fades mee doen (naast de accentflashes).
                Vloeiend dimmen en kleurwisselen is geen enkel probleem, zie de productvideo van de KLS-801, oftewel zijn kleinere broertje. :)

Comment

Working...
                X