Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dmx

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dmx

Ik werk nu een paar jaar als Dj, mara heb nog geen verlichting. Ik heb altijd een mushroom gehad en een rookmachine. Maar nu wil ik wel eens echt licht hebben doormiddel van DMX.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt met al die cijfertjes die je moet omzetten, het liesft besturing via PC (HP Pavilion dv7, windows 7 PRO).

mvg, Gijs Rasing

Als je een goed programma wil hebben wat ook volgens de zelfde princiepe's werkt als de echte pro tafels dan zou ik gaan voor cuelux. Wij hebben dit nu al een jaar of 2 a 3 en in 1 woord geweldig. Het is niet de goedkoopste software maar wel 1 van de beste. Veel mogelijkheden. Kunt er veel verschillende midi controllers voor kopen van goedkoop tot behoorlijk duur. Het is ookal volledig touchscreen ready. Dus als je in de toekomst meer wil kun je het gewoon uitbrijden met een touchscreen.

Ook is het programeren erg eenvoudig. Echt iedereen kan dit programeren. Geen ingewikkelde systemen en moeilijk hier klik dit om dat te kunnen niets van dat. We hebben ook andere gehad maar gebruiken eigenlijk altijd alleen nog maar cuelux. Deze heeft ook een wizzard waarmee je snel een gave show kunt programeren. Maar ook het aanpassen tijdens de show is heel eenvoudig wat bij veel andere een echt drama is.

Hoe het zit met de ''knopjes'' ( wij noemen ze dipswitch ).
    Dit is erg eenvoudig. Een dmx systeem heeft max 512 kanalen per lijn. Dus als je een tafel hebt met 1024 kanalen heb je dus 2 uitgaande lijnen.
    Elk van deze kanalen kun je een waarde geven van 0 t/m 255.
    Door deze waarde te verranderen geef je dus een dmx signaal af waar een lamp dan weer op kan reageren. Nu komt het wat als ik kanaal 10 omhoog zet op waarde 255 weet de lamp nog niet altijd dat die ook iets moet gaan doen.
    De lamp moet dus ook een adres krijgen. Dit doe je met je switches.
    Hiermee stel je altijd het begin adres in.
    De pinnetjes hebben de volgende waarde's
    1 = 1
    2 = 2
    3 = 4
    4 = 8
    5 = 16
    6 = 32
    7 = 64
    8 = 128
    9 = 256

soms heb je een 10 of een nul deze hebben dan een extra functie en staat dan ook op de lamp zelf.

Maar om nu terug op me kanaal 10 te komen. Je zult denken dat die er niet tussen staat. Dit klopt niet helemaal want als ik 4 en 2 omzet heb ik 8 en 2 dus de waarde 10. Nu weet de lamp dus dat als ik iets met kanaal 10 op de controller doe dat een signaal is voor hem.

Veel lampen hebben ook meer dan 1 kanaal. Vaak heeft elke functie een eigen kanaal.
    1 omhoog / omlaag
    2 links / rechts
    3 kleur
    4 gobo
    5 strobo

Noem maar even iets. Dan heeft de lamp dus 5 dmx kanalen nodig.
    Doe je iets met kanaal 1 op je controller dan zal de scan dus of omhoog of omlaag gaan. Dit ligt aan de waarde die je uitstuurt. Dit geld dus ook dat als je met kanaal 2 de waarde verranderd de scan naar links of rechts zal gaan. Zo gaat dat dus door voor elk kanaal. Hoe meer functie's hoe meer kanalen nodig.

Verder is je pc niet zo boeiend de meeste software draait zelfs op een 128 mb pentium 2.

Comment

Bedankt. 'K heb je uitleg al in een word document gezet. Het leek mij altijd heel ingewikkeld,, maar dat is het dus niet!!

Comment

Working...
      X