Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veiligheid lasers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Veiligheid lasers

Nu ik tegenwoordig veel bezig ben met licht, ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Deze uitdaging wil ik gaan zoeken in lasers. Ik heb al wel vaker gewerkt met kleine groene en RGY lasers tot een wattage van ongeveer 300 mW, en heb daar natuurlijk al enige basis regels van lasers mee geleerd.
    Nu wil ik gaan kijken naar een aantal RGB lasers, namelijk de CS-1000 RGB en CS-1500 RGB van Laserworld, beide klasse 4 lasers.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken hoe het nu zit met de veiligheid en regels omtrend deze lasers. Op fora en websites kom ik niet veel verder. Er is vooral vage of incomplete informatie te vinden.
    Nu hoop ik dat een aantal mensen op het forum hier mij kunnen verder helpen. Hoe zit het nou precies met deze lasers? Mogen de lasers nou wel of niet zonder opleiding gebruikt worden? Zijn er nu daadwerkelijk ook vaste regels voor het gebruik van dergelijke lasers? Zijn er verder nog dingen waar ik echt heel goed op moet letten?

Verder zou ik het erg waarderen als mensen een aantal sites weten zodat ik er een kleine zelfstudie van kan maken. Ik wil me graag wel even goed inlezen; ik weet dat het absoluut geen speelgoed is.

Hopelijk kunnen jullie me helpen! :)

In nederland heb je geen regels omtrent lasers. Je kan dus doen wat je wilt eigenlijk. Zover ik weet houden de meeste mensen de regels uit duitsland aan dit zijn:

Boven de 2,7 meter is elke laser toegestaan, Onder de 2,7 M maximaal 100mW met minimaal 12.000pps.

Comment

zorg er natuurlijk zelf voor dat je alle mogelijk veiligheids maatregelen hebt getroffen:

- programmeer geen losse rechte beams het publiek in
      - zorg dat er altijd iemand de laser in de gaten kan houden.
      - voorzie de laser van een "noodstop" (bij bovenstaand persoon)
      - etc...

Comment

Persoonlijk was ik zelf ook altijd wat huiverig ten opzichte van lasers in het publiek projecteren. Dat was met een simpel lasertje met 3-5 kpps stappenmotoren.

Tegenwoordig werk ik met een CS-400RGB en daar ben ik wat minder huiverig mee om die projecties te laten maken in het publiek. Dat komt onder meer door de veel hogere scansnelheid en de mogelijkheid om veel grotere figuren te maken, waardoor je geen geconcentreerde patronen meer hebt.
        Ter referentie, de CS-400RGB heeft een capaciteit van 25.000 pps maximaal, draait bij mij moeiteloos op 17.000 pps.

Wel let ik er zelf op dat ik de patronen niet laat vormen tot een geconcentreerde bundel, of slechts één klein figuur. Het liefste maak ik dan ook grotere tunnels die vrij bewegen, waardoor je nooit een bundel hebt die op één plek blijft stilstaan.

Verder ook zorgen voor een noodstop, of de laser via 230V op een schakelaar aansluiten waar je goed bij kunt, principe is hetzelfde. ;)

Verder kun je in een beetje goede lasersoftware (zelfs in ShowEditor van Laserworld zelf) publiekszones aanmaken waarin je aangeeft van: Okee, onder dit bepaalde punt wil ik dat de intensiteit van de diodes een stuk lager is omdat de beams in het publiek gaan.

Comment

Veiligheid lasers en vlammenwerpers

Bedankt voor jullie reacties!

Ik concludeer dus het volgende:
          - Geen wetten omtrent lasers
          - De normale regels aanhouden (niet naar beneden projecteren, genoeg hoogte etc)
          - Extra maatregelen zoals een noodstop
          - Goede software gebruiken.

Nu is de situatie zo dat ik ook meerdere effecten wil gaan aankopen, te denken aan bijvoorbeeld confetti, maar ook vlammenwerpers. Over de vlammenwerpers zou ik graag jullie ervaring willen weten. Bestaan hier wetten voor?

Het betreft DMX vlammenwerpers zonder waakvlam (230v ontsteker), kleine gasbusjes en vlammen die hoogstens 2,5 meter komen.
          Ik heb al eens wat rond gevraagd bij professionele bedrijven die ze gebruiken. Eigenlijk komt hier bijna steeds hetzelfde uit: Zolang de vlam niet overdreven hoog is (geen vastgesteld limiet), en er geen waakvlam is, mogen ze zonder pyro certificaat gebruikt worden.
          Hoe zit dit nu precies? Wie kan deze regels voor mij bevestigen (of corrigeren)?

Aangezien ik weet dat effecten als deze bij veel lichttechnici gevoelig ligt: het gaat me hier om de concrete/technische vragen. Ik ken de gevaren van de vlammenwerpers, ik weet waar je op moet letten, en ben alleen op zoek naar bevestiging. ;)
          Last edited by Mirabilandia; Friday-29-07-2011, 22:19.

Comment

Ik kan niet echt regels vinden in het vuurwerk besluit hierover. Het enige wat ik kan vinden is het volgende. Maar of dit dus ook geld voor vlammen werpers ?

PP. Theatervuur

pyrotechnische stoffen of preparaten die in daartoe geschikte houders (open vlamschalen) tot ontbranding wordt gebracht ter verkrijging van een gekleurd licht- of vlameffect van enige duur.
            Last edited by Gerwin; Saturday-30-07-2011, 00:48.

Comment

Ik weet bijna 100% zeker dat dit soort vlammenwerpers niet onder de categorie pyrotechniek valt. Dit komt omdat het hier gaat over CE-gekeurde apparaten die niet werken met een waakvlam (waardoor de wet over open vuur zover ik weet ook niet van toepassing is).

Comment

Het betreft DMX vlammenwerpers zonder waakvlam (230v ontsteker), kleine gasbusjes en vlammen die hoogstens 2,5 meter komen.
                Waar ik tegenaan hik is dat het in veel gevallen om geïmporteerde producten gaat. Dan heb ik het niet over de bouwkwaliteit, maar over veiligheidsvoorzieningen. Je moet immers donders goed oppassen wanneer er eens een ongelukje mee plaatsvindt, zorg jij er voor dat iemand opeens voor de rest van zijn leven verminkt is dan ga je toch behoorlijk wat problemen hebben.

Hiernaast moet je ook héél erg goed de locatie waar je bent monitoren, zorg voor maatregelen als brandblussers en je moet altijd goed zicht hebben op de locatie waar je vlammenwerpers staan.

Ga ik weer mijn MagicFX voorbeeld er bij pakken. Zo'n apparaat kost een aardige duit meer, maar staat wel een stuk stabieler, heeft een ingebouwde infrarood-sensor (mensen in de buurt?), ingebouwde indicator en zelfs een ingebouwde tilt-sensor die het apparaat uitschakelt als hij verplaatst wordt of om welke reden dan ook omvalt.

Dat is ook de reden waarom ik zo'n apparaat liever aanraad, omdat ik weet dat die van de juiste veiligheidsmaatregelen voorzien zijn en er straks geen mensen met brandwonden hoeven rond te lopen omdat er een of andere pannekoek niet oplet. ;) No offence, in het algemeen, maar het is altijd mogelijk.

Comment

Originally posted by Rick View Post
                  Waar ik tegenaan hik is dat het in veel gevallen om geïmporteerde producten gaat. Dan heb ik het niet over de bouwkwaliteit, maar over veiligheidsvoorzieningen. Je moet immers donders goed oppassen wanneer er eens een ongelukje mee plaatsvindt, zorg jij er voor dat iemand opeens voor de rest van zijn leven verminkt is dan ga je toch behoorlijk wat problemen hebben.
                  Hier heb ik inderdaad ook naar gekeken. Echter, de vlammenwerpers die ik wil aanschaffen zijn CE-gekeurd, waardoor je dus zekerheid hebt dat ze aan de minimale veiligheidseisen voldoen.

Hiernaast moet je ook héél erg goed de locatie waar je bent monitoren, zorg voor maatregelen als brandblussers en je moet altijd goed zicht hebben op de locatie waar je vlammenwerpers staan.
                  Ik heb inderdaad voor mezelf al gekeken naar oplossingen hiervoor. Ik wil sowieso zorgen voor een aantal CO² blusflessen. Als de werpers op het podium staan wil ik een zone met wit tape aftapen als waarschuwing voor artiesten. Eventueel met een bordje met een waarschuwing er op.

Ga ik weer mijn MagicFX voorbeeld er bij pakken. Zo'n apparaat kost een aardige duit meer, maar staat wel een stuk stabieler, heeft een ingebouwde infrarood-sensor (mensen in de buurt?), ingebouwde indicator en zelfs een ingebouwde tilt-sensor die het apparaat uitschakelt als hij verplaatst wordt of om welke reden dan ook omvalt.
                  Ik hoor vrij veel negatieve verhalen over de vlammenwerper van MagicFX. Hij is in verhouding enorm duur, en schijnt vreselijk te werken doordat er simpelweg teveel beveiligingen in zitten. Overigens, alle professionele bedrijven die ik ken gebruiken geen MagicFX apparaten.

Ik wil ze sowieso niet eerder gaan inzetten voordat ik het gevoel heb dat ik mijn apparaten 'de baas' ben en zeker weet dat ik hem veilig kan gebruiken. Zo wil ik op de zaak wat dingen gaan uittesten, zoals werken met een noodstop, het apparaat op een switchpack zetten als extra veiligheidskanaal, etc.

Comment

Originally posted by Mirabilandia View Post
                    Overigens, alle professionele bedrijven die ik ken gebruiken geen MagicFX apparaten.
                    Laten we eens kijken in de advertentie van magicFX in het Bax-shop magazine:
                    Disneyland, Tiësto, Armin van Buuren, Fifa world cup South Afrika, Eurovision, Olympic Games, Several Clubs on Ibiza.

Genoeg bekende professionele bedrijven die magicFX gebruiken.

Comment

Originally posted by Rio View Post
                      Laten we eens kijken in de advertentie van magicFX in het Bax-shop magazine:
                      Disneyland, Tiësto, Armin van Buuren, Fifa world cup South Afrika, Eurovision, Olympic Games, Several Clubs on Ibiza.

Genoeg bekende professionele bedrijven die magicFX gebruiken.
                      Ik suggereer niet dat er geen bedrijven zijn die ze gebruiken, maar ik ken veel bedrijven die geen MagicFX gebruikt. Ik wil echter namen liever niet noemen, aangezien ik niet weet of dit gewaardeerd word door desbetreffende bedrijven.

Overigens, ik ben benieuwd hoe men bij Disneyland komt. Ik weet 100% zeker dat alle vaste installaties van Disney niet van MagicFX komen. Zo komen de effecten van Tokyo en Amerika bijvoorbeeld van een vrij onbekend Amerikaans bedrijf.

Comment

Natuurlijk heb je verschillende special effects fabrikanten, ik gaf ook aan dat het maar een voorbeeld was. Mijn punt is meer dat de onderliggende veiligheidsaspecten van een product vaak onderbelicht blijven, omdat men niet verder kijkt dan prijzen. ;)

En met dit spul is het juist wél belangrijk om iets goeds in huis te halen, waar je op kunt vertrouwen en waar voldoende veiligheidsmaatregelen aan gebonden zijn.

Ik suggereer niet dat er geen bedrijven zijn die ze gebruiken, maar ik ken veel bedrijven die geen MagicFX gebruikt. Ik wil echter namen liever niet noemen, aangezien ik niet weet of dit gewaardeerd word door desbetreffende bedrijven.

Overigens, ik ben benieuwd hoe men bij Disneyland komt. Ik weet 100% zeker dat alle vaste installaties van Disney niet van MagicFX komen.
                        Kan natuurlijk ook een eenmalig gebeuren zijn. Hoe dan ook, de referentie hebben ze binnen...

Comment

Natuurlijk heb je verschillende special effects fabrikanten, ik gaf ook aan dat het maar een voorbeeld was. Mijn punt is meer dat de onderliggende veiligheidsaspecten van een product vaak onderbelicht blijven, omdat men niet verder kijkt dan prijzen. ;)

En met dit spul is het juist wél belangrijk om iets goeds in huis te halen, waar je op kunt
                          Je hebt zeker een punt. Echter, ik hoor alleen maar dat de MagicFX flame jets simpelweg 'te veilig' zijn door alle veiligheid systemen en sensoren. Verder wil ik simpelweg niet met vlammen hoger als een meter of 2 werken; dan word het me toch te link. Ik weet dat je het wel kan instellen op de apparaten, maar waarom zou ik gaan betalen voor iets wat ik niet wil gebruiken?
                          Zonder opnieuw een discussie op te starten over de marges van bedrijven als MagicFX vind ik gewoon dat de prijzen erg hoog liggen in verhouding met wat je krijgt.

Ik importeer de vlammenwerpers niet zelf, ze komen van een vrij bekend bedrijf die al zeker een groot aantal klussen heeft gehad, en zelf ook met deze apparatuur werkt.

Naar extra veiligheid ben ik zelf aan het kijken. Ik weet namelijk dat ik hier wel uit kom, en anders kunnen collega's mij hier nog mee helpen.

Comment

Working...
                          X