Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gebroken spiegel in scanner vervangen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gebroken spiegel in scanner vervangen?

Hallo,

Bij een poging om een lamp te vervangen in één van onze antiek Martin RoboScan M805 scanners heb ik het voor elkaar gekregen om het spiegeltje te breken

Nu heb ik hier totaal geen ervaring mee maar het lijkt me op zich niet zo moeilijk om een vervangend spiegeltje op maat te (laten) snijden, kwestie van naar de lokale glas/spiegelboer gaan en daar en stukje spiegel van de gewenste dikte uit te zoeken.

Zie ik hierbij iets over het hoofd? Is er nog iets heel speciaals aan de spiegels in zo'n scanner (als deze)? Het enige dat me opvalt is dat de spiegel aan beide zijden spiegelt, is dit iets speciaals om dubbele reflecties te voorkomen? Zit de reflectielaag hier in het glas zelf, zijn het eigenlijk twee op elkaar geplakte nog dunnere spiegels oid?

Of maak ik het mezelf moeilijk en zijn dit soort spiegeltjes gewoon te krijgen voor een normale prijs? Met normaal bedoel ik in dit geval eigenlijk max 10 Euro want deze scanners zijn het niet waard om er veel meer aan uit te geven voor reparatie (150W halogeen, extreem schokkerig en hebben van zichzelf geen DMX maar Martin Link protocol).

Alvast bedankt voor eventuele info en suggesties.

We zouden kunnen kijken of onze leverancier deze nog kan leveren. Hoop er niet teveel op, maar je weet maar nooit. ;) Beste is een mailtje naar de helpdesk.

Comment

Originally posted by Rick View Post
      We zouden kunnen kijken of onze leverancier deze nog kan leveren. Hoop er niet teveel op, maar je weet maar nooit. ;) Beste is een mailtje naar de helpdesk.
      Al gedaan, is niet meer leverbaar. Het blijkt inderdaad een speciaal soort spiegel te zijn, een zgn. front-surface mirror ofwel oppervlaktespiegel. Heb zowel in Duitsland als in Nederland leveranciers hiervoor gevonden die ook enkele stuks aan particulieren kunnen leveren. Misschien is het ok als ik de websites daarvan noem in dit geval voor het iemand anders daar wat aan heeft?

Beiden willen het ook nog wel in een achthoek snijden maar daar betaal je dan wel relatief veel voor (50 Euro resp. 20 dollar puur voor het snijden). Dat is deze oude scanner eigenlijk niet waard dus ik denk dat ik bij één van beide gewoon een rechhoekig stuk bestel en daar zelf de hoekjes van af probeer te halen met een glasssnijder.

Of misschien probeer ik het wel gewoon met een ordinaire op maat gesneden spiegel, dat werkt ook maar dan krijg je een heel licht dubbelbeeld door de reflectie op de voorkant van het glas. Vermoed dat je daar niet eens zo heel veel van ziet, zeker niet wat betreft de stralen in de lucht waar het mij om te doen is.

Ik zit trouwens met smart te wachten op een mailtje van de helpdesk over wat de beste vloeistof is voor de ShowTec F-350 die ik bij jullie wil bestellen (naast 2 KLS-1001's en nog wat spul) :-) . Heb jij daar nog een idee over? Volgens mij lijkt de F-350 erg op de Vivid F-1 die jij had alleen heeft de F-350 DMX voor maar weinig meer.
      Last edited by LiveCommander; Tuesday-02-08-2011, 16:56.

Comment

Ik zit trouwens met smart te wachten op een mailtje van de helpdesk over wat de beste vloeistof is voor de ShowTec F-350 die ik bij jullie wil bestellen (naast 2 KLS-1001's en nog wat spul) . Heb jij daar nog een idee over?
        Heb zelf een FZ-300, volgens mij is de jouwe de opvolger hiervan. Ik giet er altijd JEM Intelligent in. ;) Maar vloeistoffen zijn net als speakers, daar heeft iedereen weer zijn eigen voorkeur voor. Als budget-alternatief kun je kijken voor een light-vloeistof.
        Volgens mij lijkt de F-350 erg op de Vivid F-1 die jij had alleen heeft de F-350 DMX voor maar weinig meer.
        De Vivid F-1 is echt een instapmodelletje en had bovenin een ventilator zitten die de rook van de output naar beneden drukte, wat vervolgens de rookwolken uit elkaar dreef. Was wel een erg leuk apparaatje, vind het nog steeds zonde dat hij het na een poosje toch niet meer bij me uithield :mrgreen:.

Maar, de FZ-300 die ik nu heb bevalt ook meer dan prima.

Comment

Heb zelf een FZ-300, volgens mij is de jouwe de opvolger hiervan.
          Volgens mij is de ShowTec Nebula FZ-300 een ander en ook wat duurder apparaat dan de ShowTec Atmos F-350. Ik geloof niet dat de een de opvolger is van de ander maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.

EDIT: Of is het nou toch de opvolger? Dacht eerst dat de FZ-300 duurder is maar zie hem nu toch ergens geadverteerd worden voor exact dezelfde prijs als de F-350. Ik word gek van die fabrikanten met al hun op elkaar lijkende type(nummers)! :-)
          Last edited by LiveCommander; Wednesday-03-08-2011, 14:45.

Comment

Ontlopen elkaar qua prijs niet zo gek veel hoor. ;)

Atmos-serie is wel sowieso wat goedkoper dan de Nebula-reeks.

Comment

Ontlopen elkaar qua prijs niet zo gek veel hoor. ;)

Atmos-serie is wel sowieso wat goedkoper dan de Nebula-reeks.
              De Nebula FZ-350 staat niet in jullie webshop, is daar een specifieke reden voor? De Atmos F-350 staat er trouwens ook niet op maar daar heb ik via de helpdesk wel een prijs voor gekregen. Wat moet de Nebula FZ-350 kosten?

Zoals gezegd heb ik de Nebula FZ-350 ergens anders al voor exact dezelfde prijs als de Atmos F-350 gezien dus als de Atmos serie in principe goedkoper is, waarin onderscheiden deze twee (FZ-350 vs F-350) en de reeks in het algemeen zich dan? Ik zie dat de F-350 een geïntegreerd reservoir heeft terwijl de FZ-350 een losse vloeistoftank lijkt te hebben. Specs lijken verder wel op elkaar maar zijn in details anders.

Gisteren trouwens de twee KLS-1001's besteld en wat toebehoren en vanmorgen al binnen, klasse! Nu alleen nog zorgen dat ik al dat moois goed te zien krijg met een beetje haze/faze.

Comment

De Nebula FZ-350 staat niet in jullie webshop, is daar een specifieke reden voor?
                Is ook uit assortiment. ;) Bijna heel de Nebula reeks is opgedoekt.

Atmos-reeks is iemand mee bezig om in te voeren geloof ik.

Comment

Is ook uit assortiment. ;) Bijna heel de Nebula reeks is opgedoekt.
                  Aha.

Kun je me als laatste vraag nog iets vertellen over het verschillen tussen de ZR mix and the i-Fog? Ik wil een zo onzichtbaar mogelijke haze waar wel het licht mooi mee uitkomt.

Comment

ZR-mix is meer een soort algemene 'medium' vloeistof die normale rookwolken produceert. Zelf ervaar ik met de I-fog vloeistof dat hij na een poosje erg goed vernevelt in een lichte mist die lichteffecten goed accentueert. Maar hier zou je zelf mee kunnen experimenteren. :)

Comment

Working...
                    X