Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagt bij DMX sturing

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp gevraagt bij DMX sturing

Hoi,

Ik heb een deel lichteffecten te koop staan op het forum, maar mischien zal ik er een paar van houden, waarschijnlijk zullen ze nooit gebruikt worden omdat ik enkel overdag op buitenlocaties draai en lichten dan geen nut hebben, maar je weet nooit als ik eens een opdracht aanvaard ergens in een zaaltje. Omdat ik een leek ben en ik bedoel echt een leek zoek ik hier hulp.

Wat ik heb zijn 4 stuks 64B led pro van american dj
    Ze werken niet met dipswitches maar zijn digitaal, ook heb ik 2 DMX gestuurde ledbollen van HQ Power met dipswitches, een muschroom van beams met dipswitches en waarschijnlijk zal ik nog de white quad dancer of de shooting star houden die nu in het verkoophoekje staan.
    Een lichttafel heb ik nog niet, dus vertrouw ik op jullie
    En een rookmachine zou ik ook nog willen aanschaffen.

Nu is mijn vraag en graag stap voor stap want ik zal het moeilijk snappen anders, hoe sluit ik alles aan, en hoe moet ik alles programeren?
    Last edited by Mol; Tuesday-02-08-2011, 17:07.

Dit is voor jou wel een handig stukje om te lezen:

Wat voor soort lichttafel wil je hebben? Een scanmaster, een soort Stage Setter of software?

Comment

Ik heb al veel gelezen over DMX maar nog snap ik er niets van, is het echt zo moeilijk of ligt het aan mij? Ik zal het stukje wat hierboven is gepost even doornemen, ik snap niets van die adressen en waar je de instellingen kan vinden van die adressen, alles lijkt chinees, soms hebben ze het over 1, n+1, n+2...

Welke sturing ik wil gebruiken weet ik niet daarom reken ik op jullie hulp, wat moet ik kiezen en wat zijn de verschillen, het zou moeten dienen voor 4 stuks 64b led par, een mushroom, en dan nog 1 of 2 andere effecten, de led lichtbollen waar ik het eerder over had zal ik zelfstandig laten werken met de ingebouwde micro, enkel aan de stroom leggen en ze gaan mee op de muziek.

Comment

Dmx is heel simpel.

Een stukje gekopieerd hieruit:

Het fysieke aansluiten van de complete set:

Laten we beginnen met het aansluiten van het geheel. Zoals eerder vermeld werkt DMX via een doorlus-systeem. Dit betekent dat we de set als volgt aansluiten:
        stap 1:
        Verbind de controller via een XLR-kabel met de ingang van LED-par 1.
        Stap 2:
        Verbind de uitgang van LED-par 1 met de ingang van LED-par 2.
        Stap 3:
        Verbind de uitgang van LED-par 2 met de ingang van LED-par 3.
        Stap 4:
        Verbind de uitgang van LED-par 3 met de ingang van LED-par 4.

Het gaat hier over ledparren, maar het zou elk willekeurig dmxapparaat kunnen zijn.

Nu zou vervolgens de volgende situatie ontstaan in volgorde van de signaalverspreiding:
        Controller (scanmaster) - XLR-kabel - LED-par 1 - XLR kabel - LED-par 2 - XLR kabel - LED par 3 - XLR-kabel - LED-par 4

De elektriciteit kunt u vrij willekeurig aansluiten. Wel dient u er voor te zorgen dat u elk van de apparaten een vaste elektriciteitsbron heeft, dus waar continue spanning (230V) op staat als u de set wilt gebruiken. Dit kan dus een simpele wandcontactdoos zijn. In tegenstelling tot normale halogeenparren kunt u deze spots niet aansluiten op een dimmer!!!

Het instellen van de DMX-adressen:
        We willen er in deze situatie voor zorgen dat we een volledige programmeringsvrijheid hebben over de LED-parren. We willen dus elke spot afzonderlijk kunnen aansturen om er het uiterste uit te kunnen halen.

Een mooi stuk theorie over DMX, dipswitches en adressering is al hier te vinden. Echter gaan we deze theorie nu toepassen met een praktijkvoorbeeld.

De LED-parren beschikken per stuk over 5 DMX-kanalen, zoals ook te zien is bij de productspecificaties.
        Bij normale tafels zouden de LED-parren achter elkaar worden geadresseerd om ze apart aan te kunnen sturen.

In theorie zouden we de volgende indeling hebben wanneer de LED-parren achtereenvolgens zouden worden geadresseerd om alle kanalen op de controller te bezetten:
        Kanaal 1 tot 5: LED-par 1
        Kanaal 6 tot 10: LED-par 2
        Kanaal 11 tot 15: LED-par 3
        Kanaal 16 tot 20: LED-par 4

Nu is het probleem echter, hoe stellen we de LED-parren in om op bovenstaande start-adressen te beginnen?

De LED-parren beschikken over zogenaamde dipswitches op de achterzijde. Er zitten 10 dipswitches op een klein printje op de achterzijde van de LED-par. In principe is elke dipswitch een schakelaar, die op "ON" of "OFF" kan staan, net als bij een normale schakelaar. Nu is echter het afwijkende dat elke dipswitch een bepaalde waarde heeft om het start-adres te kunnen bepalen. De 10 dipswitches hebben elk een toegewezen startwaarde. Dankzij een oplopend verdubbelingssysteem kan werkelijk elke startwaarde tussen 1 en 512 worden gemaakt.
        Hoe zit dit precies in elkaar? Bij onderstaande indeling gaan we uit van een algemene indeling. Dipswitch 10 is meestal standaard aanwezig, maar kan diverse functies omvatten, zoals bij scanners een pan-invert (gespiegeld werken), een master/slave functie, enz.

Dipswitch 1: Startkanaal 1
        Dipswitch 2: Startkanaal 2
        Dipswitch 3: Startkanaal 4
        Dipswitch 4: Startkanaal 8
        Dipswitch 5: Startkanaal 16
        Dipswitch 6: Startkanaal 32
        Dipswitch 7: Startkanaal 64
        Dipswitch 8: Startkanaal 128
        Dipswitch 9: Startkanaal 256
        Dipswitch 10: Hangt af van het apparaat, zie hiervoor de handleiding.

Door middel van het combineren van de dipswitch-instellingen kunnen startwaardes worden gecombineerd om een nieuwe waarde te verkrijgen.

TIP:
        Begin altijd vanaf de laatste dipswitch te werken om de hoogste eerste waarde te kunnen bepalen. als u bijvoorbeeld startwaarde 25 moet instellen, gaat u als volgt te werk:
        - Vanaf dipswitch 10 werken we naar boven om de eerste dipswitch vast te stellen.
        - Dipswitch 6 (32) kan net niet, dipswitch 5 (16) kan wel. Zet dipswitch 5 op "ON".
        - 25-16 = 9. Er moet dus nog een waarde van 9 gevuld worden.
        - De waarde die het dichtste bij 9 ligt, is 8. Stel dipswitch 4 in op "ON".
        - 9-8 = 1. De laatste dipswitch die ingesteld moet worden is dipswitch 1, zet deze ook op "ON".
        -Nu ontstaat een combinatie van dipswitch 5, 4 en 1 die samen kanaal 25 vertegenwoordigen.

Ik jou geval lijk mij een scanmaster het makkelijkste.

Ik heb nog een JB systems sm-1612 te koop staan, prijs kan wat aan gedaan worden.
        Als je hem koopt wil ik best wel uitleg geven, lampen genoeg hier.
        Last edited by Rio; Tuesday-02-08-2011, 21:37.

Comment

Originally posted by Rio View Post

De elektriciteit kunt u vrij willekeurig aansluiten. Wel dient u er voor te zorgen dat u elk van de apparaten een vaste elektriciteitsbron heeft, dus waar continue spanning (230V) op staat als u de set wilt gebruiken. Dit kan dus een simpele wandcontactdoos zijn. In tegenstelling tot normale halogeenparren kunt u deze spots niet aansluiten op een dimmer!!!

Ik heb dus voor de scanmaster en alle lichten maar 1 stroomkabel nodig?

Ik jou geval lijk mij een scanmaster het makkelijkste.

Ik heb nog een JB systems sm-1612 te koop staan, prijs kan wat aan gedaan worden.
          Als je hem koopt wil ik best wel uitleg geven, lampen genoeg hier.
          Het kopen is geen probleem, maar om vanuit het verre belgië naar dordrecht te rijden om wat info lijkt me te gek, ik woon in het verste gedeelte van belgië (west-vlaanderen)

Ik zal me nog eens goed inlezen en als ik een scanmaster heb, op het gemak proberen om alles werkende te krijgen maar op techisch vlak ben ik een dikke nul.

Comment

Kan natuurlijk ook verstuurd worden.

En eh, ik had eerder iemand die uit Antwerpen zou komen. Maar zegde het af op het laatste moment.

Comment

Originally posted by Rio View Post
              Kan natuurlijk ook verstuurd worden.

En eh, ik had eerder iemand die uit Antwerpen zou komen. Maar zegde het af op het laatste moment.
              Ieper -Dordrecht is heen en terug 442km :p

Comment

Ah, ja Ieper ken ik wel van Bellewaerde. (pretparkfan zijn heeft wel zijn voordelen) dat is inderdaad een rit van 2 uur.

Je ziet ook niets in verzenden?

Comment

Ik heb 4 jaar in bellewaerde park gewerkt als nachtwaker en tijdens de dag moest ik soms gaan om de boomerang te besturen als ze daarvoor geen personeel hadden.

en nu terug on-topic, met de verzendkosten erbij kan ik zowel voor een nieuwe gaan.
                  de man die mijn flightcase maakt, is jb verdeler dus het lijkt me mischien niet slecht om daar een scanmaster te kopen, hier zal ik ook wel hulp krijgen met het instellen van de lichten, want ik weet van mezelf dat ik er niet uit zal komen, hoe goed de uitleg ook is geschreven, het blijft moeilijk voor een leek.

Comment

Originally posted by Mol View Post
                    Ik heb 4 jaar in bellewaerde park gewerkt als nachtwaker en tijdens de dag moest ik soms gaan om de boomerang te besturen als ze daarvoor geen personeel hadden.
                    Leuk, werken bij de oudste Vekoma boomerang te wereld. Jammer dat het de laatste tijd slechter gaat met Bellewaerde onder Compagnie des Alpes bewind.

en nu terug on-topic, met de verzendkosten erbij kan ik zowel voor een nieuwe gaan.
                    Met een beetje geluk weegt die onder de 2 kilo, dan kost verzenden maar 8,69 euro. Anders gaat het snel omhoog. 3-5kg kost 19.50.

Ik had 100 euro in gedachten, maar met de verzendkosten mede in gedachten kan ik leven met 95 euro.
                    Dus 104,69 als het mee zit en 114.50 als het tegenzit met de verzendkosten.
                    Ik zal hem morgen (Vandaag al zie ik nu) even wegen, dan weten we het zeker.

Wat denk je er van?

Comment

Ik heb beslist om de scanmaster nieuw te kopen bij bax.nl, en zit ik met vragen over het instellen van de adressen, dan zal ik hier wel hulp krijgen op het forum.

Comment

En gaan we verder weer ontopic?

Comment

In de uitleg gaat het over het instellen van adressen met dipswitches maar hoe gaat dat in zijn werk met lichten die digitaal werken, ik heb dat nog niet bekeken, alle lichten zitten nog in de verpakking, maar volgende week zal ik mij even bezig houden om mij een basis verlichting werkende te krijgen en te sturen met een scanmaster.

Comment

maar hoe gaat dat in zijn werk met lichten die digitaal werken
                            Een stuk eenvoudiger. ;) Je moet namelijk niet rekenen, maar je kunt gewoon met pijltje omhoog en pijltje omlaag je startadres selecteren.

Comment

Als ik het goed begrijp dan lus ik alle lichten aan elkaar en kies op het scherm van het eersre licht 1, 2de licht 2 enz...
                              Echt voor mij is dit heel moeilijk, ik snap daar niets van.

Comment

Working...
                              X