John K.
18 december 2013
5
Schreef het volgende over Spectrasonics Stylus RMX Xpanded VST Plug-in
Ik heb met opzet een poosje gewacht met het schrijven van een review. Een eerste indruk kan soms te positief uitpakken, waardoor het beeld vertekend wordt.
Mijn eerste indruk was zeer positief. De cruciale vraag is - is deze indruk bestand geweest tegen het geweld van het dagelijks gebruik?
Het antwoord hierop is, met een aantal kanttekeningen, zeker!
Het is mijn gewoonte geworden om eerst wat te gaan spelen met de enorme library die Stylus heeft. Vaak vind je dan iets waardoor je gegrepen wordt en begin je te improviseren. Het grote voordeel van de library is namelijk dat bovenaan het complete ritmepatroon staat, met daaronder vaak de elementen waaruit dit patroon bestaat. Een voorbeeld: bovenaan staat een patroon bestaande uit kickdrum, snare, cymbal, rider, toms enzovoorts. Daaronder staan dan vaak variaties, gevolgd door patronen waarvan bijvoorbeeld de snare verwijderd is, of snare en kick enzovoorts.
Dit alles is vrij standaard voor een drum sampler, maar de kracht van Stylus zit in wat je met die standaard patronen kan doen. De patronen bestaan namelijk uit elementen die gesorteert zijn als midi noten. Elk van die elementen kan volledig onafhankelijk bewerkt worden. Zo kan je bijvoorbeeld de eerste kick "slag" volkomen vervormen en een reverb geven, terwijl de tweede slag volkomen "droog" is. Wil je de eerste snare slag een een paar semitonen hoger en de tweede juist lager? Geen probleem. Maar daar blijft het niet bij. Je kan al die elementen weer in aparte groepen zetten (bijvoorbeeld de backbeat), en deze groepen apart bewerken. Elke "slice" of groep kan zijn eigen complete set FX "plugins" gebruiken. Overigens is elk element te mappen naar je toetsenbord of MIDI controller, zodat je ook "handmatig" kan inspelen.
Daarnaast is het ook nog eens mogelijk al deze patronen in "om te turnen" naar een andere tijdsignatuur. Bijvoorbeeld - je hebt een patoon dat is gespeeld in 4/4. Dat is standaard, Maar wat nu als je geen standaard tijdsignatuur wil gebruiken, maar bijvoorbeeld 6/8, 7/8, 5/4, 3/4 enzovoorts? Met Stylus geen probleem. Ga gewoon naar de time designer en turn je patroon om in de tijdsignatuur die je wil hebben. Als extra kan je ook nog eens verschillende variaties kiezen. Dze time designer kan ook volkomen afwijkende patronen op elkaar "inpassen". Ik zou aanraden de video op de website van Specrasonics eens goed te bekijken.
En dit geldt nog eens voor slechts één van de 8 kanalen, terwijl Stylus er 8 heeft die volkomen syncroon met elkaar kunnen werken. Vind je bijvoorbeeld de kick uit het ene patroon leuk, maar wil je d tom uit een volkomen ander patroon gebuiken? Geen probleem - gewoon gebruiken op het tweede kanaal en ritmisch op elkaar laten "inlocken" via de time designer.
Ik zou nog veel meer kunnen vertellen over de mogelijkheden van Stylus, maar dat zou een compleet artikel vragen.
Komen we aan de kanttekeningen waar ik het over had.
De library van stylus is groot - héél groot. En dat kan nog wel eens lastig zijn. De zoekmogelijkheden zijn namelijk nogal beperkt. In een synth zoals bijvoorbeeld Omnisphere kan je sorteren op bepaalde stijlen of klankkleuren. Bij Stylus zijn deze mogelijkheden beperkter, zodat het zoeken een stuk lastiger is. Na verloop van tijd vind je je weg wel, maar het had mooier gekund.
De tweede kanttekening betreft het gebruik van de importmogelijkheid van samples. Het enige type dat je kan importeren is het eigen stylus formaat of een REX file. Het probleem hiermee is dat je je eigen samples pas kan gaan gebruiken als je de omgezet hebt naar een REX file. Dit is helaas een gesloten en gepatenteerd formaat, zodat er maar één programma beschikbaar is dat dit omzetten voor je kan doen - namelijk Propellerhead ReCycle. Een programma dat een aardig prijskaartje heeft (rond de 180,-), en dus niet voor iedereen erg makkelijk betaalbaar is.
Dit gezegd, er zijn heel wat library-uitbreidingen on line te koop voor heel redelijke prijzen (en ook aardig wat gratis exemplaren). REX files zijn ook volop te vinden, waaronder ook een heleboel gratis materiaal. Op zich is de bovenstaande beperking dus niet zo vreselijk.
Dan kom ik nu aan de eindconcluse voor Stylus RMX.
Is het het prijskaartje waard? In mijn opinie wel - helder en simpel. Stylus heeft gewoon ontzettend veel mogelijkheden, waardoor je in een zeer korte tijd een goed resultaat kan bereiken. Aangezien elk element voledig configureerbaar is kan je het aanpassen op bijna elke stijl. Van pop tot jazz, van hardrock to trance - voor alles is wel wat voorradig. En dat in bijna elk ritme en elke tijdsignatuur dat je maar wilt. Tel daar bij op dat de andere producten van Spectrasonincs (Trilian, Omnisphere) naadloos met elkaar samen werken (een ritme vanuit Stylus kan bijvoorbeeld in Omnisphere gedropt worden, zodat enevelopes dit ritme volgen).
Stylus RMX is niet bedoeld voor het allerhoogste realisme, daarvoor zijn producten zoals BFD3 enzovoorts beter geschikt. Wat Stylus RMX doet, doet het probleemloos en enorm flexibel.
Voor mij was het een uitstekende koop, waar ik bepaald geen spijt van heb.