Wat is de beste spraak- of zangmicrofoon voor mij?
Wat is de beste spraak- of zangmicrofoon voor mij?
Zoek je een passende spraak- of zangmicrofoon voor het podium of een andere live-situatie? Dan kom je er snel achter dat er enorm veel verschillende modellen zijn, met uiteenlopende specificaties. In deze Keuzehulp lees je hoe je eenvoudig de juiste microfoon vindt en hoe je deze optimaal benut. Staat je vraag er niet bij? Neem gerust contact met ons op!
Snel de juiste live-microfoon vinden?
Gebruik onze Keuzehulp
Druk op de knop 'Start Keuzehulp' en beantwoord enkele vragen. Daarna zie je overzichtelijk de podium-microfoons die bij je passen. Budget, toepassing, klank... Ah, dát is hem. Nog even nadenken? Dan e-mailen we de resultaten naar je.
Of lees hieronder verder voor meer informatie over live-microfoons.
1. Wat is een zangmicrofoon of spraakmicrofoon?
Zangmicrofoons / spraakmicrofoons zijn helemaal toegespitst op de menselijke stem. Ze zijn extra gevoelig voor middenfrequenties tussen de 1 en 5 KHz om de verstaanbaarheid te verbeteren. Heel lage frequenties heb je niet nodig, dus daar zijn deze microfoons ook niet erg gevoelig voor. En om te voorkomen dat ‘P’- en ‘F'-klanken vervelend gerommel veroorzaken, hebben ze altijd een ingebouwd popfilter. Ook is de behuizing vaak zo ontworpen dat je de microfoon kunt vasthouden terwijl je spreekt of zingt, zonder dat dit bijgeluiden veroorzaakt.
Tip: Deze Keuzehulp gaat over microfoons voor podium- / live-gebruik. Zoek je een microfoon voor in je (home-)studio, kijk dan eens bij de afdeling Studiomicrofoons.
2. Is er een verschil tussen een zangmicrofoon en een spraakmicrofoon?
Niet echt. In principe kun je alle zangmicrofoons ook gebruiken voor spraak. Het maakt dus eigenlijk niet uit of ze 'zangmicrofoon' in de naam hebben. Ze zijn allemaal speciaal geschikt voor de menselijke stem (zie ook vraag 1).
Wel zijn er bepaalde typen microfoons die specifiek bedoeld zijn voor spraak. Reportermicrofoons hebben vaak een omnidirectionele richtingskarakteristiek (zie ook vraag 4). Deze 'rondomgevoeligheid' is om de verstaanbaarheid te bevorderen. Voor concerten is dat niet handig, omdat de microfoon dan ook andere instrumenten oppikt. Daarnaast zijn er de (meestal draadloze) lavalier-microfoons, ofwel dasspeld-microfoons. Die zijn zo ontworpen dat je ze aan je kleding kunt vastmaken en ze zo min mogelijk opvallen. Als je veel beweegt, hoor je echter geritsel, en ze vangen doorgaans veel van de omgeving op. Hierdoor zijn ze minder geschikt voor concerten.
3. Is een draadloze spraak-/zangmicrofoon handiger dan een microfoon met draad?
Als je veel bewegingsvrijheid nodig hebt op/rond het podium, of als kabels om een andere reden hinderlijk zijn, dan is een draadloze microfoon een heel goede oplossing.
Maar microfoons mét draad hebben zo hun eigen voordelen. Ze zijn betaalbaarder, doordat er geen systeem nodig is voor de draadloze signaaloverdracht. Door het ontbreken van een ingebouwde zender, zijn bedrade microfoons bovendien compacter. Daarnaast hoef je je nooit zorgen te maken over lege batterijen, toegestane frequentiebanden, storingen van andere draadloze apparaten of allerlei zaken die het signaal kunnen blokkeren, zoals muren.
Draadloze microfoons hebben hun eigen categorie. Maar veel van wat we bespreken in deze Keuzehulp, geldt ook gewoon voor de draadloze varianten.
4. Voor welke richtingskarakteristiek moet ik kiezen?
Dit is niet zo moeilijk als het klinkt. Bij het kiezen van de richtingskarakteristiek (ook wel het opnamepatroon of 'polar pattern' genoemd) kun je het beste kijken naar de geluiden waarvan je niet wilt dat de microfoon ze oppikt. Als je bijvoorbeeld een vloermonitor altijd recht voor je hebt liggen, kun je het beste kiezen voor een cardioïde microfoon, omdat deze microfoons bijna geen geluid opvangen aan de achterkant (zie de afbeelding hiernaast). Zo voorkom je problemen met feedback, ook bekend als rondzingen.
Voor zingende drummers is een supercardioïde of zelfs hypercardioïde microfoon een betere keus, omdat deze microfoons juist schuin van achteren het minst opvangen. De microfoon pikt op die manier relatief weinig geluid op van de hihat en snare.
Dit kan bijvoorbeeld op een actieve speaker met microfooningang. In opstellingen met meerdere microfoons heb je een mengtafel(tje) nodig om de signalen van de verschillende geluidsbronnen samen te voegen voor ze naar de speaker(s) gaan.
Heb je iets groters of completers nodig dan één speaker, maar weet je niet wat? Dan kun je kiezen voor een kant-en-klare speakerset of onze Klantenservice om advies vragen.
Wil je heel mobiel zijn en spreek/zing je in vrij kleine ruimtes, dan is een Mobiele accu-speaker een optie.
Tips:
Controleer altijd of een speaker / geluidssysteem geschikt is voor directe aansluiting van een microfoon. Meestal staat er dan 'mic' vermeld naast de aansluiting
Meestal heb je een XLR-kabel nodig en in sommige gevallen een XLR naar jack-kabel (zie vraag 10 voor meer informatie). Op de afbeelding hiernaast zijn XLR en jack gecombineerd in één aansluiting.
Gebruik je een condensatormicrofoon, dan heb je in de meeste gevallen een mengpaneel nodig dat fantoomspanning levert (zie ook vraag 7).
6. Moet de microfoon een aan-/uitschakelaar hebben?
Een aan-/uitschakelaar op een microfoon is handig als de spreker of zanger zelf het geluid wil kunnen uitzetten. Bijvoorbeeld als je de microfoon alleen gebruikt om acts aan te kondigen of als je niet elk nummer meezingt.
Je hebt geen schakelaar nodig als je het mengpaneel altijd binnen handbereik hebt staan of als je een geluidsman hebt die alles regelt. In dat geval geldt: hoe simpeler hoe beter! Dan heb je bovendien nooit het probleem dat jij of iemand anders per ongeluk de microfoon uitzet of aan laat staan.
7. Wat is beter: een dynamische microfoon of condensator-microfoon?
Het is niet echt een kwestie van beter. Dynamische microfoons zijn zeer robuust en hebben een uitgesproken karakter, waardoor je stem altijd goed hoorbaar is. Ze hebben geen fantoomvoeding nodig en ze zijn geschikt voor bijna elk genre.
Met een condensator-microfoon heb je eigenlijk studiokwaliteit op het podium. Deze microfoons hebben een subtieler en rijker geluid dan de meeste dynamische microfoons en komen om die reden het beste tot hun recht bij jazz en klassieke concerten. Ze zijn wel veel kwetsbaarder dan dynamische microfoons en ze hebben fantoomvoeding nodig (de meeste mengpanelen kunnen dit leveren).
8. Kan ik de grill van mijn microfoon schoonmaken of vervangen?
Als je de grill los kunt schroeven, kun je hem met water, afwasmiddel en een borstel schoonmaken. (Let op: het gaat hier dus alleen om het metalen roostertje aan de buitenkant.) Het schuimrubber popfilter kun je er ook uithalen, en uitspoelen. Zorg er wel voor dat alles helemaal droog is voor je de grill weer op de microfoon schroeft. Als de grill kapot is, kun je hem in sommige gevallen vervangen door een nieuwe.
9. Wat betekenen die getallen in de specificaties van de microfoon?
Minimum en maximum frequentie zeggen iets over de hoogste en laagste tonen die een microfoon kan verwerken. Lager dan 80 Hz heb je bij zang en spraak eigenlijk niet nodig. Dynamische microfoons komen zelden boven de 18 KHz. Condensatormicrofoons wel; dat geeft ze die extra sprankeling. Verder kun je microfoons beter niet simpelweg vergelijken op basis van de maximum frequentie. Het zegt namelijk nog niets over hoe goed de microfoon presteert op deze frequentie.
Maximale SPL geeft de maximale geluidsdruk aan die de microfoon kan verwerken. Boven deze grens krijg je een vervormd geluid en condensatormicrofoons kunnen zelfs kapot gaan. Maar met zang of spraak hoef je eigenlijk niet bang te zijn dat je deze grens ooit zult overschrijden.
Gevoeligheid geeft aan hoe hard het geluid is dat een microfoon uitstuurt. Hoe dichter het getal bij de 0 komt, hoe harder je stem wordt doorgegeven aan de mengtafel.
Impedantie is de opgetelde weerstand van alle componenten in de microfoon. De ingangsimpedantie van de mengtafel moet ongeveer tien keer zo hoog zijn als die van de microfoon. In de praktijk is dat vrijwel altijd zo.
10. Wat voor accessoires heb ik nodig bij mijn microfoon?
Minimaal heb je nodig:
Een kabel om de microfoon aan te sluiten, tenzij de kabel al meegeleverd wordt. Meestal is 5 meter wel voldoende als er een aansluiting is op het podium zelf. Een XLR-kabel is het meest gebruikelijk. Bezit het apparaat waarop je de microfoon aansluit alleen een microfoon-ingang met jack-aansluiting, dan heb je doorgaans een XLR naar jack-kabel nodig. XLR herken je duidelijk aan zijn drie contactpunten, terwijl een jack een lange ronde plug is.
De volgende zaken kunnen handig zijn:
Een microfoonstandaard. En speelt de zanger een instrument, dan is een microfoonstandaard met hengel handig.
Een windkap: voor als het ingebouwde popfilter niet genoeg is.
Een microfoonhouder ('clip') wordt meestal al meegeleverd. Zo niet, dan kun je een losse kopen (let op dat de maat past bij je microfoon).
Een microfoon-flightcase. Hiermee houd je alle microfoons van de hele band netjes bij elkaar.
Snel de juiste live-microfoon vinden?
Gebruik onze Keuzehulp
Druk op de knop 'Start Keuzehulp' en beantwoord enkele vragen. Daarna zie je overzichtelijk de podium-microfoons die bij je passen. Budget, toepassing, klank... Ah, dát is hem. Nog even nadenken? Dan e-mailen we de resultaten naar je.
Of lees hieronder verder voor meer informatie over live-microfoons.