Op de Pioneer booth troffen we bijzondere apparaten van Pioneer DJ aan. Pioneer DJ zelf wil nog geen commentaar geven... to be continued!
![](/images/Pioneer_NAMM_2016_TOUR-1_booth.jpg)
Afbeelding: @shima_md (Twitter)
[update 22-01-2016]
Pioneer DJ heeft officiëel bevestigd dat dit prototypes zijn die onder een plexiglas afscherming geplaatst zijn en kan verder inhoudelijk niets vertellen over deze spelers/mixer. Wel is inmiddels meer duidelijk over de verschillen van deze modellen ten opzichte van de spelers die Pioneer op dit moment actief in het assortiment heeft. Mocht blijken dat dit prototype toch naar een verder stadium gaat als massaproduct (waar op dit moment geen sprake van is), dan zal dit de nodige impact hebben voor de club-, festival- en touringwereld.
Verschil CDJ-TOUR1 met CDJ-2000NXS2
Laten we eerst eens goed kijken naar de verschillen van de CDJ-exemplaren ten opzichte van de CDJ-2000NXS2. In eerste instantie valt uiteraard het enorme Rekordbox display op. Dit geeft een goed overzicht van de stand van zaken per speler. Dit kan praktisch zijn, met name wanneer u een vloot met vier CDJ-spelers en een mixer hebt staan. Deze totaalcombinatie neemt al snel 2 meter in de breedte in beslag, waardoor het lastig is om overzicht te bewaren als u moet vertrouwen op compacte displays in uw beide ooghoeken.
De displays zijn kantelbaar, mogelijk ook nog in hoek verstelbaar. In eerste instantie zien wij dan ook geen problemen met de interactie met publiek mocht dit inderdaad het geval zijn. De displays kunnen dan naar wens gekanteld worden om goed overzicht te kunnen bewaren en te voorkomen dat enkel het hoofd van de DJ nog achter een Pioneer DJ logo opduikt. Daarnaast is een speciaal vergrendelmechanisme aanwezig dat mogelijk de displays op zijn plek houdt in een bepaalde kantelhoek en daarnaast gebruikt wordt om het scherm dicht te kunnen klappen.
De CDJ heeft geen speciale navigatie voor het display, waardoor het best een touchscreen zou kunnen zijn waar DJ's snel informatie op kunnen aantikken terwijl ze druk bezig zijn. Het is voor dit soort functies ook niet te doen om allerlei extra knoppen op de CDJ's aan te brengen, aangezien dit alleen maar zou afleiden van de basiswerkzaamheden. De displays tonen onder meer specifieke track-informatie, gedetailleerde waveforms met iets wat op een frequentieaanduiding lijkt, evenals de spelende tracks verdeeld over vier decks.
De behuizing is aangepast, met bredere zijkappen met uitsparingen die mogelijk als handgrepen dienen. Hoogstwaarschijnlijk is hier metalen hardware in verwerkt die een frame vormt voor de displays, om te voorkomen dat de scherm-scharniereen kunnen afbreken en dat de spelers makkelijk zouden kunnen omvallen (zwaar achteroverhellend display versus lichtgewicht speler).
De spelers hebben een behuizing die op hoofdzakelijk kunststof lijkt, mogelijk met een metalen faceplate zoals de CDJ-2000NXS2 die ook heeft. De DJ-community heeft al aangegeven dat ze het 'plastic-gehalte' vrij hoog vinden liggen, maar aangezien dit een speler is die hoofdzakelijk per flightcase vervoerd zal worden moet dit geen problemen geven en is het ook makkelijker om de verschillende vormen van de CDJ te kunnen maken (uitsparingen in de zijkappen en frontpaneel, plus de integratie van het touchscreen).
De achterzijde van de CDJ-units beschikt over soortgelijke aansluitingen als een standaard CDJ, ware het niet dat er gekozen is voor sterke Ethercon (of soortgelijke) connectoren voor het onderlinge data-transport. De informatie van de displays wordt hier ook doorheen gestuurd en er moet dus een kabelboom in één van de scharnierpunten in de displays zitten.
Verschil DJM-TOUR1 met DJM-900NXS2
De DJM-TOUR1 die als prototype verschijnt is een stukje forser dan de onlangs aangekondigde DJM-900NXS2 en dat komt door twee extra toegevoegde 'strips' die aan weerszijden van de mixer bevestigd zijn. Hierdoor is de breedte enigszins toegenomen en het lijkt er op dat de breedte om en nabij de 16 inch betreft. Geen standaard mixerformaat, maar gezien dit product los geplaatst wordt op een DJ-booth en waarschijnlijk niet in een 19 inch case hoeft, moet dat geen probleem geven.
De linkerstrip bevat een extra stereo gebalanceerde lijningang, die met een combi XLR/6.35mm jack chassis verbonden kan worden aan uw randapparatuur. Denk bijvoorbeeld aan een drummachine, DJ-controller of extra mixer wanneer diverse setconfiguraties op de riders van de artiesten staan.
Deze aux-aansluiting is voor te beluisteren via dezelfde CUE-knoppen die ook op de reguliere kanalen te vinden zijn en beschikken over een vervangbare fader. Misschien is er ook wel een mogelijkheid om deze aan te passen naar een rotary potmeter met extra functionaliteit. Dit was een feature die bij vroegere DJM-mixers optioneel toegepast kon worden op de vier hoofdkanalen van de mixer, waarbij de faders veranderden in draaiknoppen voor een luxe rotary mixer setup.
Uiteraard is de DJM-TOUR1 ook voorzien van een geavanceerd display, al lijkt deze iets smaller te zijn door de extra breedte van de mixer ten opzichte van de CDJ-units. Wij vermoeden dat schijn bedriegt en hier hetzelfde display voor gebruikt is. Dit display toont geavanceerde data met betrekking tot in- en outputs van de mixer, waarbij onder andere duidelijker per kanaal wordt weergegeven wat elk kanaal doet qua oversturing (en hopelijk het beperken hiervan).
Het 'hart' van de mixer lijkt onveranderd en een directe kloon van de DJM-900NXS2. Hier valt dus weinig nieuws over te melden. Gaan we verder naar de rechterzijde van de mixer dan vinden we een tweede CUE-verzameling aan knoppen, die gebruikt kan worden voor B2B mixsessies. Terwijl de eerste DJ op de hoofdkanalen aan het voorbeluisteren is, kan de 2e DJ op de andere kanalen alvast de volgende platen voorbeluisteren. Hierdoor kan de mixer perfect verdeeld worden. De bovenzijde van de mixer bevat 6.35 mm TRS-aansluitingen voor een send/return loop, waar onder meer effect-apparatuur makkelijk op aangesloten kan worden. Over de mixer hangen om een excentrieke effectenmodule aan te sluiten is dus niet meer aan de orde, wat een goede ontwikkeling is.
De achterzijde (en ongetwijfeld ook het binnenwerk) van de mixer is voorzien van het nodige audiotechnische vernuft. Ook hier treffen we de eerder vermelde Ethercon (of soortgelijke) connectoren aan voor de netwerkverbinding met alle spelers. Een goede ontwikkeling is dat alle spelers direct op de mixer aangesloten kunnen worden en geen losse router meer nodig hebben, wat voor touring-doeleinden ontzettend veel tijd scheelt en miscommunicatie voorkomt (omdat een losse router vaak niet op een rider staat maar wel essentiëel is voor koppeling van mixers en spelers). Verder is een speciale Extension-aansluiting aanwezig, waarvan we nog niet weten wat dit precies doet. Dit zou uiteraard voor een laptop geschikt kunnen zijn, of voor een geavanceerd netwerk waarbij het onder andere mogelijk is om display-informatie vanuit de FOH te kunnen monitoren.
Als dit laatste waar is, zou dit betekenen dat de communicatie tussen DJ en FOH-geluidstechnicus beter kan verlopen, omdat de gains en volumes van de DJ-mixer makkelijk afgelezen kunnen worden en compressors/limiters hier op afgestemd kunnen worden (al dan niet automatisch). Het gebeurt nogal eens bij festivals waar meerdere DJ's draaien dat de vorige DJ nét een tandje harder wou en dat de volgende DJ noodgedwongen op hetzelfde niveau verdergaat om de energie van de muziek niet te verliezen. Door dit continu te monitoren kun je hier als geluidstechnicus beter op inspelen en eveneens de DJ corrigeren op overstuurde signalen van zowel in- en outputs. Mogelijk krijgen geluidstechnici ook toegang tot limiting/compressie-instellingen van de mixer, waarbij de inputs en outputs afgestemd kunnen worden om zelfs bij uitschieters een zo optimaal mogelijke geluidskwaliteit te blijven behouden zonder oversturing.
De ingebouwde Wordclock input via 75 Ohms coax met BNC-connectoren is een welkome functie maar de functionaliteit hiervan moet nog vorm krijgen. Uiteraard is het een input en is er kans dat dit samen met andere audiovisuele apparatuur in een Wordclock-netwerk komt te hangen, tezamen met een masterclock. Dit kan onder meer gebruikt worden om het afspelen van audio (op het niveau van geluidssamples in het digitale audiospoor) per speler naadloos en superstrak te synchroniseren.
De vermoedelijke AES50 output op de mixer is eveneens welkom, via een enkele XLR-connector kan de master-output direct naar de FOH verstuurd worden, wat A/D conversies scheelt. Booth-outputs zijn netjes via gebalanceerde XLR uitgevoerd, evenals de analoge master-output die ook nog steeds aanwezig is.
Waar moet de randapparatuur staan?
Het enige probleem dat wij momenteel spotten met gebruik van de displays per mixer/speler is de plaatsing van externe effect-apparatuur, met name bij een enorme vloot als deze. Normaliter komen DJ's hier makkelijk mee weg door een compacte laptopstandaard te gebruiken en hier de effect-apparatuur op te plaatsen, dit is nu wat lastiger te realiseren.
Tot slot
Tot zover onze bevindingen van deze geavanceerde touring-vloot bestaande uit de CDJ-TOUR1 en DJM-TOUR1. Graag willen we nogmaals aangeven dat de door Pioneer getoonde CDJ-TOUR1 en DJM-TOUR1 prototypes zijn en er nog geen officiële berichtgeving over eventuele massaproductie plaatsgevonden heeft, waardoor we op dit moment enkel kunnen afgaan op de zaken die we op de prototypes zien en de mogelijke interpretatie + toepassingen hiervan. Ook onze bevindingen zijn gebaseerd op visuele input en speculaties.
Mocht blijken dat Pioneer DJ deze speler en mixer definitief in productie neemt, dan hoort u dat natuurlijk direct van ons!
Wilt u op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief!
Meer nieuws vindt u op onze NAMM 2016 overzichtspagina!
Over Rick | Bax Music
Rick is in 2007 als 17-jarige part-time copywriter bij Bax Music begonnen en is nu productontwikkelaar eigen merken. Zijn expertise ligt in de licht- en geluidssector, evenals DJ-gear en wat studio-apparatuur.
Meer van Rick
Gerelateerde merken
Gerelateerde producten